I projektet kommer forskare vid institutionen att studera hur svensk besöksnäring och svenska destinationer kan bli mer attraktiva för besökare som reser och semestrar med sina hundar. De kommer också att titta på hur företag i besöksnäringen ska kunna hantera eventuella problem för företagen, utmaningar som kan uppstå mellan besökargrupper med och utan hund samt hur man kan arbeta kommunikativt för att lösa dem.
-Under pandemin skaffade hushåll i många delar av världen hund. I Sverige rapporterades det högsta antalet registrerade hundar sedan 1973. Allt fler vill resa och semestra med hund, men det finns många utmaningar med det. Boendealternativen är färre, tillgången till restauranger mindre och det kan vara svårt att hitta lämpliga erbjudanden, aktiviteter eller platser som är anpassade efter hundägares och hundars behov. Samtidigt verkar det som att hundägare kan tänka sig att betala en del extra för möjligheten att ta med hunden på resan. Här finns det möjligheter för besöksnäringen att möta efterfrågan från denna växande målgrupp, säger Jörgen Eksell, forskare vid institutionen för strategisk kommunikation och projektledare.
Läs en intervju med forskarna om hur de planerar att genomföra projektet och vilka utmaningar som de ser. Om forskningsprojektet på Besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfonds webbplats.
I projektet medverkar tre forskare från Institutionen för strategisk kommunikation: Jörgen Eksell, Maria Månsson och Marléne Wiggill.